Bantayan Island Filippinerna

Matilda och jag vaknar upp den andra dagen i vårt bambuhus vid stranden. Vi bor fem meter från havet och hör vågor och rofyllda brus hela dygnet. Gårdagen började med att en Filippinsk släkt på 15 personer flyttade in på hotellets lilla yta för relaxing. Det visar sig vara helgdag och att familjen är managerns vänner. Vi får rådet att åka till Bantayan Nature park. Där är ”peace and quiet”. Vi hyr en chaufför med den typiskt Filippinska mini-minibussen som mer liknar en ombyggd moppe med tak. Här är turister ovanliga och byarna är uppbyggda kring lokalbefolkningens behov och inte turisternas. Alla kan engelska och det underlättar såväl praktiska utmaningar som att kunna lära sig mer om människorna. Vi kommer till en naturpark med en natutstig som först tar oss till en grotta. Där får vi simma i mineralrikt vatten och lär oss att de äldre här dör av ålderdom och att cancer knappt existerar. Vi går vidare i en skog av hybiskus och träffar djur i bur. De mest exklusiva har namn. Den vackra hök örnen Horsie och apan Emo med vänner. Jag blev luggad av Emo när jag böjde mig ner för att mata en annan apa. Det var kul! Vi tillbringade några timmar själva vid poolen i solen. När vi åt lunch satt vi i bambubås mitt i ” djungeln” bekvämt på golvet med bord och sluttande ryggstöd. Jag tog kattungen Maui till mitt hjärta och matade henne mätt och belåten. Hennes bild kommer att sopa banan med övriga katter på Kitler -sidan”. Vi tog parallell massage och de är fenomenala på

Om Madeleine Scherlin

Jag som skriver här heter Madeleine Scherlin. Visionen för Gottfridastugan är att skapa en harmonisk plats för samtal och skrivande. Jag är själv chef och har jobbat med ledarskapsutveckling i många år. Här ska Lidingös chefer och ledare uppleva konstruktiva samtal som ökar förståelsen för andra och sig själva. Man kan komma i träningskläder, eller efter jobbet, ta med hunden och också njuta av en sprakande brasa och gott fika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

