Göra gemensam

Och dags för lite avstämning. 2012 går till min personliga historia som ett år med stora förändringar. Nytt jobb, ny hund, tre nya boenden, två nya städer. I år ska jag fira nyår för mig själv i Eskilstuna. Behovet av att landa i alla stora förändringar är överhängande. Jag blev uppriktigt glad när Teddy och Malou tycker det är helt okey att jag och Mikey avstår från att åka hem till Stockholm. De klarar sig själva och är mest mån om att jag mår bra. Och just nu mår jag bra genom att få förkovra mig i rapporter och policy dokument som är viktiga för mitt jobb. Sådant jag inte prioriterat i uppstarten av nya jobbet och organiseringen av nya boenden. Det är en viss lyx att bara få bry sig om sig själv. Vill till Kloster kyrka vid inringnen av det nya året. Föreställer mig att det är mäktigt. Sedan är det detta med nyårslöften. Som vi alla tenderar att bryta. Förra året var jag så taggad. Och mina nyårslöften höll i tre månader. Sedan brakade det i samband med alla stora förändringar. Löftena var:

*  Äta energirik mat måndag till onsdag – SOCKER no no

* Köpa nötter och tordad frukt istället för godis – by by M-kulor

* Dansa varje vecka – hello Zumba

När godislöftet bröts har jag ätit mer godis än någonsin. Tyvärr. Det var vid en tidpunkt när jag blev ordentligt besviken och uppgiven på min omgivning. Trist att min karaktär inte kan stå emot. Vet inte om jag vågar ge några nya löften men å andra sidan tycker jag att det ändå visar på en vilja till förbättring och den ska uppmuntras. På nyårsdagen ska jag träffa Jaana och hennes familj i deras nya hus utanför Eskilstuna. Jaana är en av Sveriges bästa coacher och det blir symboliskt att träffa just henne på nyårsdagen.

Nästa års ledstjärna ska vara ”GÖRA GEMENSAM” – ja, den påläste vet att det betyder kommunikation men jag tycker göra gemensam låter bättre för det inkluderar handling. Och det är trots allt handling som gör skillnad!

nlqbphmh4htmnwjpnksl[1]

 

Om Madeleine Scherlin

Jag som skriver här heter Madeleine Scherlin. Visionen för Gottfridastugan är att skapa en harmonisk plats för samtal och skrivande. Jag är själv chef och har jobbat med ledarskapsutveckling i många år. Här ska Lidingös chefer och ledare uppleva konstruktiva samtal som ökar förståelsen för andra och sig själva. Man kan komma i träningskläder, eller efter jobbet, ta med hunden och också njuta av en sprakande brasa och gott fika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Göra gemensam

  1. susanne skriver:

    Gott Nytt År!! Kramar från oss i Åre.

  2. Maria Livijn skriver:

    Gott nytt år !!! Hoppas du får en fin nyår, precis som du vill ha det. Stor kram från fam Livijn i gamla Sticklinge

Kommentera

