FIRO för FIDOS

I gruppdynamik finns en teori om hur vi människor interagerar med varandra i takt med tiden och gruppens utveckling (Fundamental Interpersonal Relationship Orientation). Vi börjar (oftast) välvilligt och samarbetsvilligt för att övergå till rollsökning där vi utmanar ledaren och gruppmedlemmar för att sedan (om man lyckas lösa motsättningarna) övergår i samhörighet då vi klarar att reda ut konflikter med högt i tak. Jag har funderat över hur hundarna blivit en grupp under dessa dagar. Till att börja med är det rollsökning omedelbart mellan hanarna. Det blev klart på tio minuter. Mikey är flockledare storleken till trots. Det är hur lungt och harmoniskt som helst mellan hanarna nu. Saga däremot hon har utvecklats till tonåring. Idag har hon helt ärligt varit en odåga. På dagen rastades dem av min mamma och Malou. Mikey och Spike skötte sig utmärkt medan Saga ”lost it”. Sjövild och vägrade gå fint i koppel. Likadant ikväll när jag gick sista. Hon betedde sig respektlöst och hade bara BUS i huvudet. Killarna skämmer bort henne. Hon får ta deras leksaker och ben utan att de säger ifrån. Hon får göra vad hon vill för dem och det verkar ha påverkat hennes attityd även till mig. Hon är definitivt i rollsökning och har utmanat sina ledare. Intressant. Jag ska fundera ett vettigt sätt att förhålla mig till det imorgon så vi slipper bråka. Nu har alla deckat och odågan till trots kunde de i allafall posera i trio på bild.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

