När tre ungdomar och tre hundar sover

på morgonen mellan klockan 7 och 9 efter vår morgonjogg, då innfinner sig en alldeles särskild tillfredsställelse av välförtjänt egen frukoststund omgiven av djupa hundsuckar. Det är något speciellt att vara omgiven av nöjda familjemedlemmar efter en RUT insats 🙂

Natten har varit lugn och fin. En eloge till Spike som fann sig i att vara själv medan vi andra sov med stängda dörrar. Ett par hundskall mitt i natten men inget mera (nåväl lite tassrassel som Teddy och Malou hörde och som åtgärdas med staket i natt). Han är en nallebjörn. En isnallebjörn som blev jätteglad när det var morgon och alla vaknade. Satt och väntade nedanför sängen med de andra två sträckte på sig.  Det är berörande när lille Mikey och numera Saga glatt hoppar in i hissen medan bjässen Spike måste mutas och sedan sitter och darrar hela resan ned och är först ut. Heartbreaking ..

Idag var det dags för en grundlig och kreativ insats för att få Spike in i stugan. Jag gjorde som på Ponnyakuten med hästar som vägrar gå in transporten. Led runt, visa eget självförtroende och smacka på. Det gick inte. Jag provade att lyfta honom men då sprattlade han och det funkar inte med 30 kg hund. Jag tog fram en bänkskiva som ramp, men det blev för brant. Sen kom jag på att använda presenningen. Spike var helt obekymrad över prasslet trots att jag superprasslade nära honom. Veranda trappan bäddades in i pressening och för att göra det lite extra inbjudande så la jag dit hundfilten. Det funkade. Tjoho! Gissa om han var stolt!

Många hundmöten idag. Matilda, Philip och Malou på middag. God lax med sparris, hallomi, paprika och sallad. Vi komponerade Gottfridastugan småkakor gjort på mördeg, larkritspulver och hasselnötter. Mycket gott! Allt gick åt.

Spike drog i väg efter en löpande löptik. Hussen blev hysterisk och det var på sätt och vis skönt att säga ”beklagar, ber om ursäkt, förlåt, han är bara på besök”. Jag behövde gå i lite klinch med Spike (har faktiskt väntat på ett tillfälle att sätta lite respekt för mig i honom). Lite brottningsmatch och nu är vi bästa vänner igen. Så här gott sov han sen …

By the way – ett glas vitt vin efter fyspasset med promenaden hem, koppelträning, dusch av tre hundar och matning så infinner sig en annan form av nöjdhet och just nu mår jag så BRA! Det här är kul!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

