Hej kompis!

Mikey, en fyraårig Chihuahua, kom till oss igår. Han har gått rakt in i mitt hjärta. Jag må vara hundkär och längtande men Mikey är speciell. En sådan liten hund som är kommunikativ, trygg i sig själv, gosig, självständig, tuff och oneurotisk trodde jag inte fanns. Jag är förtjust. Mycket förtjust. Han har sovit gott hela natten, varit med på tidiga morgonpromenaden och funnit sig väl tillrätta i stugan. Han går lös och kommer när jag ropar. Kan sitta och sitta kvar. Han satt på verandan i en halvtimme och bara tittade. Bedårande. Jasmine 12 år som ägen hunden har betytt allt för hans fina personlighet. De har gått igenom mycket tillsammans och är båda så starka och fina.

Sedan kom Jeanette med Spyke. Spyke ska vara hos oss två veckor i juli. Ett minst sagt spännande möte med den lilla och den stora. Mikey vill sätta Spyke på plats och Spyke ville leka. Vilken syn. Det behövdes lite korrigering i Mikeys omotiverade aggressivitet och det lugnade ner sig. De kommer att bli kompisar.

Spyke ville inte gå i trappan. Han vägragde. Totalvägrade. Vi försökte dra, putta, locka, avdramatisera, lägga dynor … Spyke stannade hellre ute i regnet än satte sina tassar i en trappa man kan se igenom. Andra trappor går bra. Jeanette och jag fikade och hade trevligt. Vi tittade förstås till Spyke och lockade på honom för att komma in men han förblev ute. När vi skulle gå så var han BORTA! Vi letade förgäves i en timme. Till slut stannade jag i stugan och Jeanette gick ut för att leta igen. Efter drygt två timmar hörde jag gnäll utifrån och där stod en lycklig, smutsig och framför allt blöt Spyke. Slutet gott …

Vi får nog många äventyr tillsammans den här sommaren. Hundsommaren 2012!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

