Elverket

Förra sommaren köpte jag en liten generator för att få ström till cementblandaren eftersom stugan saknar el. Nu har den stått instuvad på dasset tillsammans med annan bråte över vintern och när jag röjde tänkte jag att den här kan man kanske sälja. Men vem vill ha ett elverk idag? Jag satte ut en annons på blocket och nu har minst tolv personer ringt in. Några har jag pratat med och det är fascinerande hur elverket ska användas. En man hade  just kommit hem från Afrika efter att ha återvänt dit efter 35 år. Han berättade att där hans släktingar bor så försvinner elen kontinuerligt och är ibland borta i åtta timmar. Han ville köpa elverket och skicka det med ett slags jumbopaket. När han frågade vad det var för slags bensin kunde jag bara beskriva hur dunken ser ut och var jag köpt den. När han frågade hur mycket den väger kunde jag bara svara ”som en tung matkasse”. ”Hur stor är den? Som en liten gammal tjock TV”. ”Startar den bra? Nja den är som en snurra på en båt. Ibland får man rycka livet ur sig, men när den väl startat så går den hur länge som helst”. Ja, ni hör ju vilka amatörsvar. Jag sa till slut att om den hamnar i Afrika så får du den för halva priset. Det skulle vara roligt. Nästa som jag pratat med undrade hur många watt den gav. ”Det står på lådan 1,5 sa jag. Men är det maskinen eller den el man får ut?”  frågade han. ”Hmmm, det funkar bra till en slagborr och cementblandare men sådär med dammsugaren…””Jag ska ha den i Lidingö centrum för ett kylskåp men det är krav på max decibel, vad är det för decibel?”. Ja, det vet jag inte men den låter som en motorgräsklippare när man har dragit ner den till min.

Suck! Till sist lovade jag att ta reda på alla tekniska fakta och lägga ut det i texten i annonsen. Men jag hittar ingen! Dessutom har jag inte ens provat om den startar efter vintern. Så jag lägger ner säljprojektet. En dag är jag nog glad att det finns kvar ..

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

