Man dricker te för att glömma världens larm

Det skrev Tien Yieng i Kina 1592. Drycken är som den ljuvaste dagg från himmelriket. När du dricker det, läppja endast. Annars förslösar du smaken. Numera är jag storkonsument av grönt te. Det har gått från att ha smakat dammigt hö eller för beskt till stor njutning. Idag kan jag inte tänka mig att vara utan. HEmligheten är att låta tet dra i högst 30 sekunder. Visste ni att man anävnder samma växtart, Camellia Sinensis, vid framställingen av alla sorters te? Det börjar med en liten buske som kan bli upp till 15 meter höga träd. Det finns grönt te i alla prisklasser. Även i Kina finns kilopris på flera tusen kronor. Jag säger som kineserna; Det är bättre att vara utan mat i tre dagar än utan te i en”.

Vilka härliga lediga dagar! Som alltid på Lidingö är det mindre folk vid stora helger. Lugnet lägger sig över Grönsta och jag får vara ett med naturen i stugan. Idag har jag lapat sol och läst ut en bok, vattnat förstås och planterat mangold. Igår kväll såg jag om ”Sliding doors” och påmindes om att vi har ett öde men att det ibland tar lite omvägar för att nå fram. Ikväll ska jag se ”Grabben i graven bredvid”. Den får mig på gott humör och tilliten till att kärleken finns för alla där man minst anar det!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

