Vi som är hundra ..

Häromdagen såg jag och Malou föreställningen ”Vi som är hundra” av Jonas Hassen Khemiri på Stockholms stadsteater. Precis som teater ska vara grep den tag, ruskade om och fick mig stundvis att vilja gå därifrån. Till skillnad från så många andra teatrar så är den här kvar i mig. Jag är på väg att göra stora förändringar i mitt liv och resonerar dagligen med olika delar inom mig för att hålla reda på kompassen. En del brinner och vill följa sitt hjärta, en annan försöker göra rätt saker och vara lycklig och en tror sig minnas hur det var och hur det därför kan bli. Det handlar om livet, valen, kompromisserna och drömmarna som gick i kras. Och drömmarna som är levande. En text jag fick av Erica lyder: Fill yourself with desire. See the false as false. The truth as true. Look into your heart, and follow your nature. Know these thruths and you will find peace. Ibland känner jag mig som hundra men sanningen är att jag är Fin, Fri och Femtio.

Idag har jag tagit med mig jobbet till stugan. På min arbetsplats på KTH renoverar de fasaden och stundvis utsätts vi för enträgna tandläkarborrljud när byggarna luckrar upp betongen mellan tegelstenarna. Det regnar, är kallt och längtan efter elden och tystnaden är överhängande, nästan tryckande. Märkligt det här med elden. Idag trilkades den som en bångstyrig häst. Fast vi känner varandra så kan jag bli överraskad över kraften i skorstenen som trycker tillbaka allt som försöker ta sig förbi. Efter en timmes slit och MYCKET rök inomhus gick det till slut. Det är när det är vindstilla och regntunga moln det kan bli stopp. Men nu så sitter jag här och förbereder en föreläsning i gruppdynamik för ingenjörsstudenter. För första gången ska jag undervisa KTH studenter och det ska bli kul. En härlig och uppfriskande omväxling. Spraket från brasan och regnet mot taket frigör livsandarna och det är lätt att andas.  

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

