Härliga avslut

Hösten 2002 blev jag engagerad i Karolinska Institutets läkarutbildning och deras ledarskapskurs. Tillsammans med ett fantastiskt gäng läkare och forskare utvecklade vi en sammanhållen femdagars kurs i Professionell utveckling och  Ledarskap. Handledartruppen har haft en kärna av entusiastiska människor och det har tillkommit och fallit bort talanger efter vägen. Konceptet har stått sig och vi har egentligen bara byggt på vårt övningsbibliotek och förmåga att leda kursen under dessa år.  Denna vecka 8 2012 gör jag min sista P&L kurs. Jag har nog kört ett trettiotal kurser och därmed mött och handlett runt 500 blivande läkare. Fantastiska människor. Jag hoppas det är någon av dem jag möter när det behövs! Denna sista vecka är mitt engagemang, min förmåga och min kompetens på topp. Vi har en supervecka och det sjuder av nyfikenhet, öppenhet och de vågar utmana sig själv i konsten att ge feedback, coacha varandra och få aha-upplevelser i gruppdynamik. Igår jobbade vi med konflikthantering med  deras egna erfarenheter iscensatta. Tro mig – det finns mycket att jobba med inom sjukvårdens hierarkier. Jag hoppas de hjälpt varandra till större mod och trygghet att säga ifrån när integritetsgränser överskrids och det ibland blir personangrepp.

Syftet med detta inlägg är en hyllning till värdet av bra avslut. Vilken fantastisk tillfredsställelse det är att knyta ihop säcken, känna att det har varit lärorikt och bra, vara stolt och samtidigt vemodig och lite känslosam.

Lycka till alla fina nyblivna läkare i era viktiga yrkesroller.

 

Om Madeleine Scherlin

Jag som skriver här heter Madeleine Scherlin. Visionen för Gottfridastugan är att skapa en harmonisk plats för samtal och skrivande. Jag är själv chef och har jobbat med ledarskapsutveckling i många år. Här ska Lidingös chefer och ledare uppleva konstruktiva samtal som ökar förståelsen för andra och sig själva. Man kan komma i träningskläder, eller efter jobbet, ta med hunden och också njuta av en sprakande brasa och gott fika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Härliga avslut

  1. Erica Buck skriver:

    Amazing… what a journey! Congratulations Madeleine and to everyone involved!
    //Buckan

Kommentera

