Djup snö

En hyllning till vår tids mest bortglömda och underskattade naturskildrare – Elsa af Trolle (1886-1953)

”Tät och ymnig faller snön, rakt ned i vindstillan. Det har snöat i flera dagar nu, men än ser det inte ut att upphöra. Markernas linjer har totalt förändrats under monumentala snömassor. En längtan flyger i mig. Jag måste, måste se torpet i den här sagoskruden om jag så skall pulsa hela vägen genom drivorna. I utförslöpan till fältet slår de tättfallande flingorna bländande mot ansiktet. Något spår blir det inte, endast en meterdjup plogfåra i snön. Fältet är en värld av dansande vitt, en skrämmande värld utan sikt. Yr av skymmande snöfjun använder jag skidorna som snöskor på  väg mot den osynliga skogen. Med ett glatt igenkännande hälsas storgranen vid bäckens utlopp. Utmed bäckfåran går färden vidare in i storskogen, ljuvligt välkänd från många somrars dagliga strövtåg. Men nu är det en främmande, stilös skog utan vattenblänk, mossbälten och löviga snår. Här har tack och lov ingen avverkning skett och träden blir mina vägvisare. En grupp spinkiga alar smyger fram mellan snöflingorna. Där går stigen utmed träsket. Trollträsket med fräken och gula svärdsliljor och vaxvit missne. Nu är det en sovande saga i bomullsvepning. Ett virrvarr av vita snöormar där grenarna dignar och flätar sig med varandra. Ideligen hukar jag mig nästan till snöytan för att slippa rubba grenar vars snöbörda har en sällsynt förmåga att hitta innanför kragen och trickla vidare på det mest ovälkomna ställen av ens lekamen. Ideligen stannar jag och lyssnar. Flingorna faller med ett förunderligt mjukt tassande, en knappt förnimbar fläkt som när en fjälluggla breder vingarna till flykt. Här under den allt utjämnande snön vilar prinsessan Tuvstarr i väntan på att spegla sitt böljande hår i blankbrunt vatten. Inte en höjning synt i snön från de kraftiga tuvorna. Snön, nivelleraren”

Lidingö, Grönsta gärde, år 1943

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

