14 av 16 tycker jag är BRA

Jag har handlett sexton nyblivna läkarstudenter, generation Y,  som enligt forskningsbolaget Rainmaker Thinking ”Den mest underhållskrävande arbetskraft världen någonsin skådat”. Till att börja med häpnar jag över småpratandet innan kursen då ämnet handlar om att läsa parallellt på Handelshögskolan och på Karolinska Institutets läkarprogram. ”Det är väl ganska vanligt att man läser både och ” hör jag.  Liksom ”det är säker kanonbra att ha förståelse för organisation och ekonomi när man jobbar som läkare”. En sund röst hörs ”för mig räcker det gott med studierna som läkare”. Flera har påbörjat andra utbildningar som jurist, ingenjör och psykolog.  Min uppgift är att leda dem genom en dag då de ska förstå och lära känna sin basgrupp bättre. De får jobba med inlärningsstilar, gruppdynamiska modeller och feedback. Det är bra arbetstempo, mycket skratt och bra inlägg och diskussioner. När jag läser utvärderingarna så står ”kanonbra”, ”duktig”, ”kunnig” och till och med ”suverän” bland svaren på frågan ”feedback till handledarna”. Ändå är det ”kunde varit mer effektiv” och ”lite väl mycket dötugg” som etsar sig fast. Det nyss undervisade ämnet om feedback är för mig avlägset när min första reaktion blir; Vaddå kunde vara mer effektiv! Vi skulle varit två handledare och jag klarar att rodda detta själv! Vad menar han med ”dötugg”! Han kunde väl åtminstone beskrivit precis när jag dötuggade så jag vet vad som menas. Precis som jag just lärt ut. Så där snurrar det på ett tag. Tills jag inser att jag har gjort ett bra jobb och att jag kan vara NÖJD. Sedan tänker jag att det nog är så att vi alltid har människor omkring oss som inte gillar det vi gör och säger. Och att det är värdefullt och naturligt. Som normalfördelningskurvan. Och att vi alltid har något att lära oss av våra kritiker!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

