Nya fenomen i eld och väderleken

Sportstugan gör skäl för sitt syfte dessa helger. Jag HAR långfärdskridskoutrustning! Fyndade på blocket och har nu avlagt sju timmar på isen och fyra i klassrummet. Snart bär det iväg på långtur med friluftsfrämjandet. Detta är något som passar mig så bra. Det är space, naturupplevelse och man kan åka i timmar utan att bli utmattad. Ibland med musik och mest med ljudet av skären och isen. Jag är såld. Fika i stugan efteråt är underbart. det gäller bara att få upp eld. Mitt självförtroende stod högt tills idag när jag för första gången på flera månader faktiskt totalt misslyckades. Är det någon som vet vad som gick snett så berätta för mig! Ute- och inomhustemperaturen var lika, dvs ca -2-3 grader. Jag gjorde som jag gjort så många gånger, eldade med små bitar supertorr näver och små stickor. En  liten nätt brasa som jag låter växa med näver och bark tills jag är säker på att den klarar tunna pinnar av torr björkved. Det måste ha legat en köldpropp eller något annat i skorstenen för röken hittade ingen annan väg ut än in. Jag hade såväl fönster som dörr öppen. Jag blåste försiktigt och elden slog tillbaka i ansiktet. Lågorna sökte sig utanför vedspisen. Det har aldrig tidigare hänt. Jag kämpade i över en halvtimme sedan gav jag upp för jag frös om händerna. Jag hade inte tömt aska sedan förra gången. Det var inte så mycket och jag tror inte det var orsaken till stoppet. Det kom lite rök ur skorstenen. Halsen och ögonen svider och jag är sur för att ha förlorat mot något jag önskar jag har kunskap om. Kan det ha varit de låga molnen och det faktum att temperaturen är lika ute och inne? Imorgon gör jag ett nytt försök ..

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

