Return On Luck

Nämen vilken tur! sa alltid min mamma när jag hade klarat en tenta … Många framgångsrika människor hör vi säga ”vi hade turen på vår sida”. Vad är då egentligen ”tur”? Finns det människor som är födda och utrustade med ”tur” och andra med ”otur”? Och vad är tur eller otur? Man kan kanske säga att det ska vara en händelse som till största delen inträffar oberoende av ens egen inverkan. Med andra ord omvärldsfaktorer som system, väder, politik …och att det finns inslag av överraskning. Något som inte kunde förutsägas skulle hända.  Eftersom man själv alltid är ett resultat av sina egna handlingar går det inte att helt exkludera ens egen inverkan. Vi befinner oss i olika sammanhang för att vi själva tagit oss dit på ett eller annat sätt. Det är spännande att tänka ut gånger när man haft tur. När jag som sista reserv kom in på ekonomlinjen vid Stockholms universitet tyckte jag det var tur. När jag och barnen reste till Korfu och jag förklarat för dem att vi inte hade råd att bo på hotell med pool hade vi turen att hotellet byggt en pool efter att bilden (och uppenbarligen priserna) rättats i katalogen. Jag tror att TUR handlar mycket om att vara öppen i sinnet för att uppmärksamma när möjligheter bjuds. Det är sedan vad man gör eller inte gör med sin tur som blir avgörande om man är framgångsrik eller inte. Hur man använder möjligheterna. På Korfu fick vi enorm ROL (return on luck) för barnen badade dygnet runt och höll humöret uppe i två veckor. Jag erkänner att jag borde ha gjort mer med mina studier och inte tog fullt ut ansvar för den möjligheten som jag fick, men jag hade banne mig inte tur när jag klarade tentorna!

Om Madeleine Scherlin

Jag som skriver här heter Madeleine Scherlin. Visionen för Gottfridastugan är att skapa en harmonisk plats för samtal och skrivande. Jag är själv chef och har jobbat med ledarskapsutveckling i många år. Här ska Lidingös chefer och ledare uppleva konstruktiva samtal som ökar förståelsen för andra och sig själva. Man kan komma i träningskläder, eller efter jobbet, ta med hunden och också njuta av en sprakande brasa och gott fika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

