Ledarskapsdilemman

I ett möte med en chef som behövde ge en uppskattad medarbetare feedback på dålig prestation blev det uppenbart hur svårt det är. Alla människor går igenom olika faser i sitt liv och plötsligt kan mycket elände drabba en på samma gång. Och likväl är vi anställda och förväntas prestera. Så hur lägger man upp ett sådant besvärligt samtal? När jag själv hamnar i sådana situtationer har jag varit noga med att göra klart att samtalet ska handla just om arbete. Både innan samtalet och i inledningen. Berätta också hur lång tid som finns för samtalet och håll den tiden. När samtalet glider in på besvärliga privata omständigheter så bekräftar jag och för sedan efter en – och endast en replik – tillbaka samtalet till arbetet. Man behöver förbereda sig med konkreta fakta där det framgår vad konsekvenserna blir för andra. Det kan hända att det kommer tårar och frustration. Det är okey. Människor vet innerst inne och tål ärlig och uppriktig feedback. Jag har fått ”TACK för att du väckte mig” och också kunnat hjälpa till med omprioriteringar. Det viktiga är att ta samtalet för ingen mår bra av att missköta sitt jobb även om arbetstiden slukas av att äldreomsorgen/sjukvård/socialen fungerar uselt eller skolan kräver insatser vid stökiga ungdomar.

 

Om Madeleine Scherlin

Jag som skriver här heter Madeleine Scherlin. Visionen för Gottfridastugan är att skapa en harmonisk plats för samtal och skrivande. Jag är själv chef och har jobbat med ledarskapsutveckling i många år. Här ska Lidingös chefer och ledare uppleva konstruktiva samtal som ökar förståelsen för andra och sig själva. Man kan komma i träningskläder, eller efter jobbet, ta med hunden och också njuta av en sprakande brasa och gott fika.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

