Ledarskapsdilemman

I ett möte med en chef som behövde ge en uppskattad medarbetare feedback på dålig prestation blev det uppenbart hur svårt det är. Alla människor går igenom olika faser i sitt liv och plötsligt kan mycket elände drabba en på samma gång. Och likväl är vi anställda och förväntas prestera. Så hur lägger man upp ett sådant besvärligt samtal? När jag själv hamnar i sådana situtationer har jag varit noga med att göra klart att samtalet ska handla just om arbete. Både innan samtalet och i inledningen. Berätta också hur lång tid som finns för samtalet och håll den tiden. När samtalet glider in på besvärliga privata omständigheter så bekräftar jag och för sedan efter en – och endast en replik – tillbaka samtalet till arbetet. Man behöver förbereda sig med konkreta fakta där det framgår vad konsekvenserna blir för andra. Det kan hända att det kommer tårar och frustration. Det är okey. Människor vet innerst inne och tål ärlig och uppriktig feedback. Jag har fått ”TACK för att du väckte mig” och också kunnat hjälpa till med omprioriteringar. Det viktiga är att ta samtalet för ingen mår bra av att missköta sitt jobb även om arbetstiden slukas av att äldreomsorgen/sjukvård/socialen fungerar uselt eller skolan kräver insatser vid stökiga ungdomar.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s