Bions grundantagande teori

Efter fem hela dagar med 15 läkarstudenter på sin sista termin som ska igenom upplevelsebaserad ledarskapsträning står det klart. Teorin om att en grupp pendlar mellan att vara arbetsgrupp och att gå in i olika tillstånd av flykt, kamp, parbildning och beroende stämmer. Jag och min kollega, Rickard, visade  på fenomenet när elva av fem deltagare valde att inte genomföra en uppgift. Efterföljande diskussion sågade helt teorin som flummig och obegriplig. Det känns lite skönt att läsa om ett av tipsen från en världsledande ledarskapsutbildning i Schweitz(den dyraste också)  att vara observant på när parbildning sker i grupper. Nåväl. Lidingöloppet är över. Jag kände mig som en statist i en kuliss. Tjugotusen personer på tomten och ingen tog notis om mig. De klev in på tomten, slog sig ner i soffan och på stenar, hittade ställen att kissa på och tog sig alla tänkbara friheter utom att gå in i stugan. Vad är det för gruppteori undrar jag … Men det var i allafall vacker väder och många personbästa sattes. GRATTIS alla som sprang!

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

