Sommarvatten

Människor som simmar i öppet vatten berör mig. En vän till mig som ensam möter det stora gråblå i en styrkemätning och njutning nära naturens krafter. Utsattheten. Monika Fagerholm berättar i radioprogrammet ”Havet”; Jag står på stranden. På en klippa. På en holme utomskärs i Finska viken. Jag ska simma. Jag känner stenar nudda mig. Tången kring benen.  Frisk havstång.Det är öppet här. Jag halkar ut i vattnet och nu skjuter jag ifrån. Jag lämnar land bakom mig. Vattnet är kalllt. De första tio, tolv simtagen är förskräckliga. Men sedan sprids värmen i kroppen av simtagen. Musklerna som arbetar och man kan simma långt. 

Vilket mod. Jag är nyfiken på hur det känns efteråt …

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

