Världspremiär

Den stora dagen är inne och sotarfejarmästaren Gunnar Östermark inspekterade. Det ser bra ut även om kaminen lutar som i Pisa… Charmigt! Tadaa! Mina damer och herrar – det ryker! Skorstenen med beröm godkänt.

Visst är det vackert! Jag lärde mig mycket idag om hur jag ska få igång vedspisen. Köpa lera, lägga hälften, lägga hönsnät, lägga resten. Fukta i fem, sex dagar och sedan börja elda. Det finns finesser på spisen som gör att jag kan reglera värmen rejält. Vedkaminen är bara att börja elda i så snart plåtslagaren tätat mellan taket och skorstenen. Jag är så glad. Vilken härlig känsla. Återigen har huset talat och vi hittade plåt i golvet och en lagad lucka på ena kortsidan av huset vilket tyder på att det funnits en kamin där. Jag har alltid undrar hur något som är byggt 1916 kunde byggas utan kamin … Nu syns det att någon tagit ut den, och lagat med spånskiva. Kan ni förstå vad husets själ har fått stå ut med. Gipsskivor, spånskiva, linomleumgolv och gasol. Snart blott ett minne. Mera väggpanel från Baseco i Kiruna beställt idag.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

