Livräddning av den största geting jag sett ..

Idag har jag grovstädat i stugan. Det går framåt och blir förfärligt smutsigt av all cement. Efter en liten dust med byggaren så har nu även vedspisen fått ett fundament i marken. Höll på att bli ett fuskbygge om inte en uppmärksam sotare meddelat mig att det inte är så smart att låta en 100 kg tung vedspis sitta fast både med ett hus som sätter sig och en skortsten. Risken för sprickbildning är överhängande. Så här ser det ut nu: En gigantisk geting sökte sig in i stugan. Den var kvar och surrade omkring på fönstret. En halvtimme senare hittade jag den utmattad på golvet. Jag tog ut den och gav den lite äpple.

Har ni sett något större? När jag åkte hem var den borta. Kan tyckas märligt att rädda en geting men den hade sådan karaktär att jag inte kunde med att ha ihjäl den även om den är lite läskig. Häckande fågeln Laina har övergivit boet. Det finns inga ägg kvarlämnade och boet är imponerande stadigt. Funderar på att skriva till naturmorgon för att få reda på vad som kan ha hänt.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

