Besökare och första parkett

Jag tänker på mönster. Att naturen, djuren och människorna här omkring beter sig på ett visst sätt efter väder, vind, årstider, veckodagar och klockslag. Just nu är jag betraktare av det, eller har klivit in  i okänd miljö för att bli en del av det. Och att min närvaro påverkar på något sätt…

En gigantisk kork svepte in och skrämde slag på skatorna. Jag lyckades sikta en i kikaren ett par sekunder och blev tagen av hur stor den är. Senare kom den tillbaka, gjorde en lov och kraxade det karaktärisktiska lätet.

De första människorna att besöka mig var Karin och Olle. De undrade försynt var Laina tagit vägen. Många gånger hade de ångrat att de inte bad om hennes telefonnummer för att erbjuda sig se efter stugan och höra hur hon har det. De bor alldeles i närheten och promenerar förbi varje dag. Kickan kom förbi med sin blandras av Tibetansk spaniel och hälsade välkommen (för övrigt min favorithund just nu). Hon berättade hur fint Laina hade haft det i trädgården och att hon var så söt och trevlig. En man kom och frågade om han fick låna mobiltelefonen för han hittade inte sin sons orienteringsgrupp. Sånt är kul!

Johan cyklade förbi och hjälpte mig med att köra cementrester till återvinningen. Vi upptäckte galet hungriga hackspettungar i ett hål i en tall och outtröttliga föräldrar som åkte i skylleltrafik. Johan gav mig en behändig liten kvalitetsyxa från Skansen butiken. Jag använde den att få bort sista mattresterna i pentryt. Så här fin är den:

Anmari joggade förbi och stannade i steget när hon såg mig. En kär gammal vän! Vi föll in i ett härligt samtal om familj, relationer och renovering. En självständig, kreativ och händig häftig kvinna som fyllde mig med inspiration att börja med golvet i pentryt. Det är tjugofem år sedan vi umgicks och ändå är känslan igår. Förunderligt ..

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

