18 november 1916

I husets väggar har tidningar använts för att isolera. Ingen kunde berätta för mig när huset var byggt. Nu har huset talat.

Jag tog en fika med croissanter och thé och läste med stort intresse vad som hände i Stockholm, Sverige och världen vid denna tidpunkt för min stugas tillblivelse. Krig och nödår! Ransonering på socker och smör och mycket ont om spannmål. Nyfödda barn som annonserade efter nya hem men också en hel del radannonser med jobb för springpojkar. Mest fascinerad blev jag av annonsen om Kungliga Dramatens teateruppsättningar med Nils Personne som översättare. Jag köpte en fåtölj av hans barnbarn Ingrid som jag kände så starkt hörde hemma i stugan. ”I den satt han och memorerade sina pjäser och skrev texter” sa Ingrid som var ledsen att behöva sälja den. Fåtöljen hade karaktär och jag köpte den innan affären var klar. Och nu sluts en cirkel på något vis. Det är häftigt att känna historien så in på skinnet!

Och så här ser det ut när hantverkarna öppnat för skorstenen:

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

